הצייר אסד עזי מציג את עבודותיו באום אל-פחם ובמשכן עין חרוד

בגלריה לאמנות אום אל-פחם נפתחה בשבת, 20 ביוני, תערוכה של הצייר אסד עזי. תערוכה נוספת של האמן נפתחה במוצ"ש, 27 ביוני, במשכן לאמנות בעין חרוד. מדובר בשתי תערוכות הנושאות אותו השם – "פרש נודד".

2015-07-04_194915

דיוקן עצמי של אסד עזי

 

עזי נמנה עם הציירים המובילים בארץ ומהחשובים באמנים הערבים בישראל. ב-30 שנות יצירה הוא הציג מעל עשרים תערוכות יחיד והשתתף בעשרות תערוכות קבוצתיות. התערוכה החדשה, בשני חללים שונים, עוקבת אחר הכרונולוגיה של התפתחותו כצייר.

חללי התצוגה הגדולים בגלריה באום אל-פחם ובמשכן לאמנות בעין חרוד מאפשרים לבחון את השפה הציורית הייחודית שלו ולהציג את המוטיבים החשובים שהתפתחו לאורך הקריירה שלו, ובהם: דמות האב, הפרש, ודמות הצייר, כמו גם את השימוש המגוון שהוא עושה בתולדות האמנות – רנסאנס, אימפרסיוניזם, מודרניזם מוקדם, מיניאטורות פרסיות וטורקיות, אלבומי צילום פרטיים וחפצי "רדי-מייד". גם הכיבוש הנמשך של השטחים הפלסטינים הוא מרכיב בעבודותיו.

בשיחה עם "מעריב" (20.6) אמר הצייר: "האוצר גלעד מלצר, ביקש להציג את העבודות עם המוטיבים המזרחיים באום אל-פחם ואת אלה עם המוטיבים המערביים בעין חרוד. יש בהן ביקורת, נצרות, עירום ועוד. בחלקן, לצערי, הן אינן נוחות להצגה בגלריה באום אל-פאחם". לדבריו, "אני רוצה שיאהבו את היצירה שלי, שואף שהיא תיכנס להיסטוריה. שהכפר שלי והערבים בישראל ישתלבו ויהיו משכילים ויגיעו הכי גבוה שאפשר".

"כמי שחווה חוויות כבן מיעוטים – למרות שעשיתי צבא, יש לי פספורט ישראלי ופנקס מילואים – תמיד כשמתייחסים אלי אחרת בבידוק בשדה התעופה רק בגלל שמי, אני נעשה חצוף, אני צועק, מקלל ויורק… אני תומך בהקמת מדינה פלסטינית ומתן זכויות. אני בעד השלום, ולא בעד א"י השלמה וההתנחלויות – אני מאמין בפשרה".

עזי מצייר למעלה משלושים שנה, אך בניגוד לאמנים רבים בני דורו, אין הוא בוחן מדיה אחרות, ונשאר נאמן לציור בלבד. הציור של עזי הוא צומת פורה של סגנונות, מקורות השראה, נושאים, וטכניקות. עזי מצליב בעבודותיו תימות מתולדות האמנות, עם פרטים אוטוביוגרפיים אמיתיים ומפונטזים, הדהודים של התרבות הפלסטינית, סממנים של תרבות פופולארית, מזרח ומערב, תוך בחינה עיקשת של שפת הציור.

עזי הוא בוגר תואר ראשון ושני בתולדות האמנות מאוניברסיטאות חיפה ותל-אביב. בתחילת דרכו האמנותית היה חבר ב-"קבוצת רגע", שעם חבריה נמנו דויד ריב, אבישי אייל ויורם קופרמינץ. הוא מלמד במדרשת בית ברל ובאוניברסיטת חיפה ומתגורר ביפו.

אביו, סיאח – דרוזי ממוצא לבנוני – התגייס למשמר הגבול. ב-30 במאי 1961, בהיות אסד בן 5, נהרג האב מירי של חיילי סיור סוריים בגבול הצפון. נושא מות האב שב ועולה ביצירותיו, שרבות מהן הוצגו בגלריות ובמוזיאונים בארץ ובחו"ל.

 

שעות הפתיחה של התערוכה בגלריה לאמנות אום אל-פחם: א' – ה', שבת: 9:00 – 16:00; יום ו' – סגור. במשכן לאמנות עין חרוד: א' – ה', 9:00 – 16:30; שישי וערבי חג, 9:00 – 13:30. שבתות וחגים, 10:00 – 16:30.

 

נ"ע

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב