המשמעות של מפלת השמאל בבחירות לפרלמנט בוונצואלה

חזית האופוזיציה הימנית והניאו-ליברלית זכתה במרבית מושבי הפרלמנט בבחירות הכלליות שנערכו בוונצואלה (6.12), וזאת לראשונה מאז עלתה לשלטון המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת שהקים הנשיא המנוח הוגו צ'אבס לפני כ־16 שנה. יורשו של צ'אבס, הנשיא המכהן ניקולס מדורו, הודה בתבוסה, אך הבהיר כי ימשיך להיאבק למען מדינה המבוססת על עקרונות סוציאליסטיים.

2015-12-12_200039

נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, בוועידת המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת שנפתחה בשבוע שעבר בעקבות המפלה בבחירות (צילום: טלסור)

 

ועדת הבחירות הודיעה כי קואליציית השולחן העגול לאחדות דמוקרטית (MUD) – הכוללת תנועות פוליטיות מהימין ומהמרכז־ימין – השיגה 111 מתוך 167 המושבים באסיפה הלאומית, ואילו המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה השיגה רק 46 מושבים. הזוכים במספר מושבים טרם נקבעו, והאופוזיציה אף עשויה לזכות ברוב של שני-שלישים, שיאפשר לה לחסום לחלוטין את יוזמותיו של הנשיא הסוציאליסט, ואף לחוקק חוק לעריכת משאל עם להדחתו. מדורו נבחר לנשיאות ב-2013 לקדנציה האמורה להסתיים ב-2019.

הנשיא מדורו אמר בנאום לאומה כי הוא מקבל את תוצאות הבחירות, אך אינו מוותר על החזון של מדינה סוציאליסטית. "אני מרגיש שלם עם המצפון שלי כי כל מה שעשינו היה למען ההגנה על המדינה", אמר והוסיף: "הפסדנו בקרב היום, אבל המאבק לבניית חברה סוציאליסטית חדשה רק מתחיל. צריך לראות את זה כסטירה לפני שמתחילים לעבוד". מדורו הסביר כי המדינה – הסובלת מאינפלציה שנתית של יותר מ־100% וממחסור במוצרים בסיסיים, נתונה גם ב"מלחמה כלכלית" מצד יריבי השלטון והאימפריאליזם האמריקאי. הוא טען כי האופוזיציה ניצחה בשל "אסטרטגיה שנועדה לערער את האמון הקולקטיבי בפרויקט הלאומי". "האופוזיציה בוונצואלה לא תצליח", הדגיש, "הגיע הזמן להפסיק את המלחמה הכלכלית נגד המדינה, לכבד  את החוק, לכבד את החוקים הכלכליים ואת רווחת החברה ולכבד את העם".

גם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה, אוסקר פיגרה, התייחס לתוצאות הבחירות. הקומוניסטים  שותפים למפלגתו של מדורו בסיעה מאוחדת בפרלמנט. "זו הזדמנות לחשבון נפש, וזו גם ההזדמנות עבור הכוחות המהפכניים לחידוש ולשיקום התנועה, להעמקת התודעה המהפכנית", אמר פיגרה לעיתונאים, והוסיף: "לתנועה העממית המהפכנית בוונצואלה כוח רב. תוצאות הבחירות לא מחקו את הישגיה ואת עוצמתה. עלינו מוטלת החובה ללמוד את הלקחים ולהתחיל מיד בפעולה למען חברה צודקת ושוויונית".

 

ובכל זאת… ביקורת עצמית

ימים ספורים לאחר הבחירות קרא מדורו לחבריו לערוך ביקורת עצמית. לא מעט שאלות נותרו פתוחות במערכת הבחירות. אחת מהן: מדוע 25% מהבוחרים החליטו לא להצביע – חלקם מצביעי צ'אבס לשעבר; אך רובם ככולם נמנים עם שכבות החברה ששיפרו במידה רבה את מעמדן בעשור וחצי האחרון.

ה"צ'אביסטאס" ניצחו ב-20 מערכות בחירות במהלך 16 שנים האחרונות, ומה קרה עתה? מדוע ממשלה המגדירה את עצמה סוציאליסטית לא פעלה נגד התאגידים הגדולים המייצרים ומשווקים את מוצרי היסוד, ש"נעלמו" מהשווקים בשנה האחרונה? רבים דרוש להלאים את התאגידים האלה, שחלקם בבעלות זרה, מדוע הממשלה לא נענתה?

בנוסף, מספר לא מבוטל של מועמדי המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת הואשמו בשחיתות ובשימוש לא נאות במשאבי המדינה – מדוע בכל זאת הם הוצבו במקומות גבוהים ברשימה? האם הבוחרים לא הבחינו בהבדל הקיים בין הדיבורים הרמים על "סוציאליזם" לבין מעשיה של ממשלת מדורו? במילים אחרות, רבים במפלגה השלטת ומחוצה לה סבורים שהגיעה העת לחשבון נפש. המפלגה הסוציאליסטית תוכל לתקן את שגיאות העבר וההווה או לשקוע במריבות אין סופיות בין מרכיביה ולאבד את הלגיטימציה הציבורית.

 

בין קראקס לבואנוס איירס

הבחירות בוונצואלה נערכו סמוך למפלת התנועה הפרוניסטית בראשות קריסטינה קירנשר בבחירות לנשיאות ארגנטינה וסמוך לתחילת תהליך ההדחה הפרלמנטרי לגבי מנהיגת מפלגת העובדים ונשיאת ברזיל דילמה רוסף. אין להשוות בין מדורו הסוציאליסט לבין קירשנר הדוגלת לדבריה ב"קפיטליזם רציני ומתפקד". גם רוסף, המגינה בחירוף נפש על שר האוצר הניאו-ליברלי שלה הבנקאי ג'ואקים לוי, אינה דומה למדורו.

נדמה שבשלוש המדינות הגדולות באמריקה הדרומית, חלק לא מבוטל מהציבור עייף מאישים המדברים בשם מפלגת עובדים ומבצעים מדיניות ניאו-ליברלית קשה ומכאיבה; או תוקפים את יריביהם מימין ובה בעת מציבים מועמדים שעמדותיהם הכלכליות והחברתיות הן ימניות; או שאינם נוקטים בצעדים משמעותיים כדי לקדם את הסוציאליזם המוצהר. אולם חרף המפלות האלקטוראליות, קיימות בהן מפלגות שמאל ותנועות עממיות, איגודים מקצועיים ותנועות נשים, עובדים וסטודנטים רבים המוכנים להמשיך ולהיאבק. ייתכן שפרק אחד נסגר ואחר, חדש, נפתח.

אפרים דוידי 

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב