הכספים האבודים של התקציב: מחקר מגלה כי האוצר מבצע תספורת בתקציבי הרווחה

מליאת הכנסת אישרה בתחילת החוגש בקריאה ראשונה את הצעת חוק תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים לשנים 2018-2017. 61 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-51 התנגדו. כעת יעבור חוק התקציב לוועדת הכספים להכנתו לקריאה שנייה ושלישית ואילו חוק ההסדרים יפוצל בין שורה של ועדות בכנסת. נאומו של שר האוצר כחלון נישא בפני אולם מליאה ריק, כשבולטים בהיעדרם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומרבית השרים וחברי הכנסת של הליכוד. גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן לא טרח להיכנס לאולם ולשמוע את נאום התקציב.

2016-11-15_181021

ייתכן שלראש הממשלה ולשרים אין עניין בהצעת התקציב שעברה בקריאה ראשונה. אבל לאזרחים יש ויש. בייחוד כי בתקציב המדינה באה לידי ביטוי המדיניות הימנית האנטי-פועלית של הממשלה, המצדדת בהעמקת הכיבוש.

 

יתר-על-כן, ממסמך שפרסם בשבוע שעבר  המרכז להעצמת האזרח תחת הכותרת "ספר התקציב האבוד", עולה תמונה קשה הרבה יותר. המסמך חושף כי התקציב כולל 213 סעיפים שסובלים מתת-ניצול כרוני  שלוש שנים ברציפות (2015-2013) – ולעתים ניצולם בשנים אלה היה נמוך מ-30%. סעיפים אלה מסתכמים ב-20.3 מיליארד שקל. עוד 1.27 מיליארד שקל מתקציב המדינה חבויים בסעיפי רזרבה נסתרים. כן, אלה שנות כהונתו של "איש האופוזיציה" והרואה את עצמו כראש הממשלה הבא, יאיר לפיד, שהחל את הקריירה הפוליטית שלו בסיסמא "איפה הכסף?".

 

לדברי תומר לוטן, מנכ"ל המרכז ("דה מרקר", 8.11), "תקציב המדינה מכיל מיליארדי שקלים שאינם מנוצלים באופן שיטתי שנה אחרי שנה, מה שמדגים כי הבעיה במקרים רבים היא לא הקצאת הכסף, אלא המימוש שלו למטרה שלשמה הוגדר. אנחנו קוראים לחברי הכנסת לעשות שימוש בספר התקציב האבוד כדי למלא טוב יותר את תפקידם בשמירה ובבקרה על המשאבים הציבוריים, וכדי לקיים דיון מעמיק ומקצועי יותר בתקציב. אנו קוראים גם למשרד האוצר ולשאר משרדי הממשלה לכלול באופן קבוע את נתוני ניצול התקציב בתהליכי אישור תקציב המדינה". "ספר התקציב האבוד" מבוסס על האתר "ניצול התקציב" שהשיק המרכז בתחילת השנה ככלי ניתוח תקציבי מקוון ופתוח, על בסיס נתונים רשמיים של האוצר.

 

בספר ארבעה פרקים. הראשון מוקדש לסעיפים שבהם נרשם תת־ניצול קבוע. ב-213 סעיפים ניצול התקציב ב-2015-2013 היה נמוך, כאמור, מ-30%. תת־הניצול הסתכם, ב-20.3 מיליארד שקל. בשליש מסעיפים אלה הניצול הממוצע הוא של 10% או פחות בשלוש השנים האחרונות. למשל, התקציב של משרד השיכון לרכישת דיור ציבורי נוצל ב-9% בלבד ב-2015-2013. מתקציב התמיכה בחיזוק בתים מפני רעידות אדמה, אף הוא של משרד השיכון, נוצלו 2% בלבד. התקציב לליווי משפחות במצוקה של משרד הרווחה נוצל ב-6%, ובשיעור זהה גם תקציב הקרן למניעת זיהום הים בשמן שבמפרץ חיפה של המשרד להגנת הסביבה.

 

הפרק הרביעי מתמקד בסעיפים הנמצאים בניצול יתר. הפרק כולל סעיפים שבהם ההוצאה בפועל חורגת באופן משמעותי ולאורך שנים מהתקציב, ובראשם – תקציבי הביטחון כמובן.  אי-ניצול תקציבים שהוקצו למטרות חברתיות והוצאה מעבר לתקציב למטרות צבאיות (ע"ע "כיבוש") – הנה תמצית מדיניות ממשלת נתניהו.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"