הישגים לשמאל הרדיקלי בבחירות החלקיות בארגנטינה

      הימין בארגנטינה התחזק בבחירות החלקיות שהתקיימו לקונגרס ולית הנבחרים בשבוע שעבר. כך עולה מתוצאות הבחירות, המבשרות רעות מבחינתה של הנשיאה קריסטינה פרננדס דה קירשנר. התחזקות הימין מפחיתה את כוחה של דה קירשנר, ומקטינה את הסיכוי שתוכל לשנות את חוקת ארגנטינה כך שיתאפשר לה להתמודד בשלישית לכהונת הנשיאה בשנת 2015.

2013-11-03_200327

ראשי חזית השמאל עם פרסום תוצאות הבחירות (צילום: פרנסה אובברה)

    יחד עם זאת, מפלגתה של הנשיאה, "החזית למען הניצחון", שמרה על הרוב ממנו נהנתה בקונגרס ובבית הנבחרים. הנשיאה עצמה לא יכלה להשתתף במערכת הבחירות באופן פעיל, מאחר שהיא מתאוששת מהליך רפואי מורכב שבוצע בראשה לפני מספר שבועות.

    הנשיאה פרננדס דה קירשנר, העומדת בראש פלג גדול במפלגה הפרוניסטית, החלה למלא את תפקידה ב-2007, לאחר שהחליפה את בעלה, נסטור קירשנר, שנפטר. בשנת 2011 נבחרה מחדש לנשיאות, לאחר שהבטיחה להגדיל את הפיקוח על כלכלת המדינה ולהתייצב לצידו של נשיא ונצואלה דאז, הוגו צ'אבס, ולצידו של נשיא אקוודור, ראול קוראה. באותה שנה היא קיבלה 54% מקולות הבוחרים – תוצאה חסרת תקדים בארגנטינה.

    אך לא רק הימין זכה בהצלחות חלקיות. השמאל הרדיקלי קיבל תמיכה ללא תקדים. חזית של שלוש מפלגות טרוצקיסטיות בשם "חזית השמאל של העובדים" זכתה ביותר מ-1.2 מיליון קולות ברחבי המדינה. חזית שמאלנית נוספת, אשר במרכזה המפלגה הקומוניסטית המהפכנית (מאואיסטית, אשר עזבה את המפלגה הקומוניסטית הארגנטינאית בסוף שנות ה-60) זכתה ב-500 אלף קולות נוספים. נוסף על כך, מספר מועמדים שהגדירו עצמם כשמאליים וכמעמדיים, הקימו חזיתות מקומיות, אשר זכו בתמיכה נרחבת, במיוחד באזורים בהם מתגוררים עובדים.

    במחוז טיירה דל פואגו הדרומי ("ארץ האש") זכה מנהיג איגוד עובדי המתכת ב-22 אחוזי תמיכה, ונבחר לפרלמנט. במחוז סלטה הצפוני, הפכה "חזית השמאל של העובדים" לכוח השני בגודלו, לאחר שקיבלה למעלה מ-20% מהקולות. במחוז נאוקן הדרומי קיבלו שתי החזיתות כ-14%, ואילו במחוז השכן, ריו נגרו, הן קיבלו 36%. במחוז דרומי נוסף, סנטה קרוז, קיבלו שתי החזיתות 14% מהקולות, ואילו במחוז מנדוסה, שליד הגבול עם צ'ילה, קיבלה "חזית השמאל של העובדים" 14% מקולות הבוחרים. החולשה הגדולה של השמאל הרדיקלי היא בעיר הבירה בואנוס איירס, שהיא העיר הגדולה במדינה, בה קיבל קרוב ל-7%.

    בניגוד לעבר, החליטו במפלגה הקומוניסטית הארגנטינאית שלא לרוץ באופן עצמאי, אלא להשתתף ב-"חזית למען הניצחון", שבהנהגת הנשיאה פרננדס דה קירשנר. רק במחוז אחד, טוקומן, תמכו הקומוניסטים בחזית שבהנהגת המאואיסטים.

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"