הטבח הפשיסטי באנקרה: מספר ההרוגים עלה ל-128 ונרשמו מאות פצועים; הפגנות זעם ברחבי טורקיה

על פי הודעה שמסרה הבוקר (ראשון) מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) מספר ההרוגים בטבח הפשיסטי שנערך אתמול בבירת תורקיה עלה ל-128. עוד נרשמו מאות פצועים, כ-50 מהם אושפזו ביחידות לטיפול נמרץ וקיים חשש לחייהם. הבוקר מסר העיתון הקומוניסטי "אוורנסל" של מפלגת העובדים (EMEK) כי מייד עם פרסום דבר הרצח ההמוני של המפגינים החלו מחאות גדולות לאורכה ולרוחבה של שהמדינה. ההפגנות נמשכו היום, יום שבתון בטורקיה. אלפי מפגינים נאספו כבר אמש (שבת) במרכז איסטנבול, במחאה נגד ממשלתו של הנשיא הימני רג'פ טייפ ארדואן, בעקבות הפיגוע שבוצע במהלך ה"צעדה למען השלום". מדובר בפיגוע הקטלני ביותר בהיסטוריה של טורקיה המודרנית, ומניין ההרוגים בו גבוה כפי שלוש מזה של הטבח של ה-1 במאי 1977, יום הסולידריות הבינלאומית של העובדים, בכיכר תקסים.

2015-10-11_211900

פעילי מפלגת העובדים מפגינים היום ובידיהם תמונות של קרבנות הטבח הפשיסטי מאתמול באנקרה (צילום: אוורנסל)

המפגינים באיסטנבול צעדו לעבר כיכר תקסים המרכזית, שהייתה גם מוקד המחאה ההמונית נגד הממשלה בקיץ של שנת 2013. הם הניפו דגלים של מפלגת האופוזיציה HDP ודגלים אדומים של עשרות ארגונים ומפלגות שמאל וקומוניסטיות ושלטים שעליהם נכתב "ארדואן – התפטר", "אנחנו יודעים מי הרוצח", ו"הממשלה רוצחת". בסמוך לשם התכנסו מוקדם יותר "אימהות השבת", קבוצת נשים שאיבדו את קרוביהן, אשר "הועלמו" מסיבות פוליטיות על ידי רשויות המדינה והצבא.

העיתונאית ומגישת הטלוויזיה סדף קבאש, שרק לאחרונה זוכתה ממשפט בעקבות "ציוץ" שפרסמה נגד ארדואן, טענה היום בציוץ נוסף בחשבון הטוויטר שלה כי על ראש הממשלה דאווטאולו להתפטר. "דאווטאולו אמר 'פירקנו לחלוטין את איומי הטרור'", כתבה, "אנחנו לא רוצים הצהרות שקריות. אכפת לנו מהמעשים שלך, לא ממילים!". השמאל מאשים את הממשלה האיסלאמית-שמרנית באחראיות לפיגוע. לדבריהם גורמי הימין הקיצוני פעלו אתמול באנקרה, לפני הבחירות, שיתקיימו ב-1 בנובמבר, במטרה למנוע מהמפלגה הפרו-כורדית (HDP) להיכנס לפרלמנט.

בבחירות הקודמות ביוני האחרון לא הצליחה מפלגתו  של ארדואן להשיג רוב בפרלמנט, ובפעם הראשונה חצתה מפלגת העמים הדמוקרטית – הכוללת נציגים קומוניסטים רבים, את אחוז החסימה הגבוה (8%!). לדברי פרשני בעיתונים הטורקים "מטרת הקיצוניים מן הימין היא להשיב את קולות הבוחרים למפלגת שלטון, ולטענתם, הסלמת המתח בין הכורדים לממשל יביא לתמיכה בארדואן.

הציץ של מפלגת העמים הדמוקרטית ובו מספר ההרוגים: