הוועד המרכזי של מק"י החליט על כינוס ועידה שלא-מן-המניין

המושב ה-8 של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) החל את דיוניו באולם "אחווה" בחיפה ביום ו', 1 בנובמבר, והמשיך אותם שבוע לאחר מכן, ב-8 בנובמבר. במרכז הדיון עמדו תוצאות הבחירות המקומיות ותפקידי המפלגה.

בפתח הישיבה, מסר מזכ"ל המפלגה, מוחמד נפאע, סקירה פוליטית מפורטת. לאחר מכן התקיים דיון שסוכם בידי המרצה, והתקבלו פה אחד החלטות פוליטיות וארגוניות. יו"ר המושב היה מנצור דהאמשה, חבר הלשכה הפוליטית.

 2013-11-11_192843

סיכום הבחירות המקומיות

בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בחודש שעבר נרשמה נסיגה מדאיגה בכוחה הארצי של חד"ש. לראשונה מאז 1975, למפלגה ולחד"ש אין נציגות בראשות עיר. במספר יישובים חל גידול בייצוג במועצות.

הוועד המרכזי של מק"י קורא לסיכום ענייני ואחראי של הבחירות המקומיות ושל הסיבות האובייקטיביות והסובייקטיביות לתוצאותיהן. הוועד המרכזי קורא לסניפים, למחוזות ולארגוני המפלגה השונים לקיים ישיבות מורחבות לשם ניתוח וסיכום הבחירות המקומיות, בהשתתפות נציגי הלשכה הפוליטית והמזכירות. הוועד המרכזי החליט על כינוס ועידת מפלגה שלאמןהמניין, בתוך שלושה חודשים, לדיון פוליטי וארגוני בעקבות תוצאות הבחירות המקומיות.

סיכום אחראי ואמיץ של תוצאות הבחירות יאפשר למפלגה ולחד"ש להסיק את המסקנות הנכונות, דבר שיוביל לחיזוקן. מק"י רואה בתהליך סיכום הבחירות ובכינוס ועידת המפלגה שלאמןהמניין הזדמנותהמפלגה, ולשילוב קאדרים חדשים בפעילות המפלגתית ובמאבקים הפוליטיים נגד הכיבוש, נגד מדיניות הדיכוי והאפליה הלאומית, ונגד הפגיעה בעובדים ובכלל השכבות המוחלשות בישראל.

ממשיכים במאבק נגד תכנית פראוור

הוועד המרכזי של מק"י קורא לפעילי המפלגה להגביר את המערכה נגד האישור בכנסת של החוק "להסדרת התיישבות הבדואים בנגב" ("תכנית פראוור"). תכנית שלטונית מסוכנת זו, מאיימת לנשל מאות אלפי מערביי הנגב מאדמותיהם ולהרוס את בתיהם וכפריהם.

כמו כן, יש לגייס תמיכה רחבה בקרב הציבור הערבי והיהודי נגד "חוקי המשילות" האנטידמוקרטיים, המכוונים להעלאת אחוז החסימה ולהחלשת כוחה של האופוזיציה בכנסת.

ביקורו של שר החוץ האמריקאי

בשבוע שעבר ביקר שרהחוץ האמריקאי, ג'ון קרי, במזרחהתיכון, וקיים סדרה של מפגשים, וביניהם עם ראש הממשלה נתניהו ועם הנשיא הפלסטיני אבומאזן. המטרה המוצהרת של הביקור הייתה "קידום המשאומתן בין ישראל לבין אש"ף", אך למעשה – הביקור נועד לחפות על מדיניותה סרבנית השלום של ממשלת ישראל.

אומנם, קרי מתח ביקורת על החלטתה של ממשלת ישראל לבנות 5,000 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות בשטחים הכבושים. אך במקביל, הוא המשיך לתת גיבוי לדרישותיו של נתניהו מהפלסטינים: הן לדרישה כי הפלסטינים ימנעו מלפנות למוסדות האו"ם כדי לקדם הכרה במדינה פלסטינית, והן לדרישה כי הפלסטינים "יכירו בישראל כמדינה יהודית". משמעות הדרישה הראשונה – שהפלסטינים יעמידו בלמים בפני המאבק הצודק למימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית; ומשמעות הדרישה השנייה – שהפלסטינים יאמצו את האידיאולוגיה הציונית.

מק"י חוזרת ומדגישה את עמדתה העקרונית, התומכת במשאומתן ובתנאי שיתמלאו התנאים הפוליטיים האובייקטיביים המתאימים. נוכח זאת, יש להזכיר כי ארה"ב אינה מתווך נייטראלי, אלא בעלברית אסטרטגי של הכיבוש הישראלי.

כינון שלום צודק ויציב באזור לא ייתכן על בסיס מפת האינטרסים האימפריאליים של ארה"ב, אלא רק על בסיס החלטות האו"ם: הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצד מדינת ישראל, בקווי ה-4 ביוני 1967, שבירתה ירושלים המזרחית; פינוי כל ההתנחלויות; פירוק חומת ההפרדה; ופתרון צודק של בעיית הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטות האו"ם.

למען זכויות האסירים הפלסטינים

הוועד המרכזי של מק"י מגנה את הפגיעה החמורה בזכויות האדם של האסירים הפלסטינים הכלואים בבתי כלא הישראלים בשל מאבקם נגד הכיבוש, וקורא לחקירת נסיבות מותו של האסיר חסן אלתוראבי. מק"י תובעת את שחרור כל האסירים הפלסטינים מבתיהכלא.

לפירוק האזור מנשק גרעיני

הוועד המרכזי מדגיש, כי האינטרס של העמים תובע פתרון מדיני ולא מלחמתי לשאלת הנשק הגרעיני באזור. חיוני להפוך את המזרח התיכון לאזור חופשי מכל נשק להשמדה המונית.

בחירות בהסתדרות מיד!

התפטרותו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, היא בשורה חשובה עבור מעמד העובדים בישראל. בהנהגתו של עיני, הפכה ההסתדרות למשתפתפעולה עם ממשלת הימין ועם ההון הגדול, על חשבון העובדים והאיגודים המקצועיים.

הודעתו של עיני – אשר נבחר בבחירה ישירה בחודש מאי בשנה שעברה – כי הוא ממנה לו יורש בתפקיד, היא צעד אנטידמוקרטי בוטה ויש לדחות אותה.

מק"י קוראת לקיים מיד בחירות בהסתדרות, ולהעמיד אלטרנטיבה מעמדית יהודיתערבית לוחמת לקו אותו מייצגים עיני ותומכיו.

96 שנים למהפכת אוקטובר

ב-7 בנובמבר 1917 (25 באוקטובר, לפי הלוח הישן) הועבר השלטון ברוסיה לידי מועצות הפועלים, החיילים והאיכרים, והוקמה המדינה הסוציאליסטית הראשונה – רוסיה המועצתית (הסובייטית), שלימים הפכה לבריתהמועצות. מהפכת אוקטובר הייתה מאורע היסטורי משמעותי ביותר במאה העשרים, שבו לראשונה מעמד העובדים הפך מעמד שליט והחל בבניית סוציאליזם.

לקיומה של בריתהמועצות – חרף החולשות והטעויות שהתגלו במרוצת השנים – הייתה תרומה חשובה לתנועת הפועלים ולמאבק לצדק חברתי בקנה מידה עולמי. ברה"מ מילאה תפקיד מכריע בניצחון על הנאציזם במלחמת העולם השנייה, נתנה גיבוי ותמיכה לתנועות לשחרור לאומי באסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית, והיוותה משקלנגד לאימפריאליזם, ובמיוחד – לאימפריאליזם האמריקאי.

מק"י ממשיכה לראות במורשת המהפכנית המפוארת של לנין ושל המפלגה הבולשביקית – נר לרגליה. המפלגה, בוועידתה ה-26, בחנה את שאלות הסוציאליזם בימינו, והיא תמשיך ללמוד את הניסיון שנצבר בארצות הסוציאליסטיות במהלך המאה העשרים, ולנתח את הסיבות המבניות לקריסת רבים ממשטרים אלה. מק"י מחויבת לחזון סוציאליסטי ודמוקרטי המתאים למאה ה-21, הנשען על עקרונות המרקסיזםלניניזם ומשקף את התנאים הקונקרטיים בארצנו.

החלטות הוועד המרכזי של מק"י מתפרסמות בגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2013break/11/G44_2013.pdf