הוגשה עתירה שלישית נגד 'חוק ההסתננות'

ארגוני זכויות אדם הגישו באחרונה עתירה דחופה לבג"ץ לביטול התיקון האחרון לחוק למניעת הסתננות, וכן למתן צו ביניים לעיכוב החלת החוק על מי שטרם זומנו למתקן "חולות". העתירה הוגשה בשם שישה ארגונים (המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם והמרכז לקידום פליטים אפריקאים) ושני מבקשי מקלט, אזרחי אריתריאה וסודאן, הכלואים מזה כ-10 חודשים במתקן הכליאה "חולות" שבנגב.

2015-01-02_181238

העתירה הוגשה לאחר שבג"ץ פסל פעמיים תיקונים קודמים ל"חוק ההסתננות", והממשלה העבירה בכנסת בהליך בזק גרסה שלישית של התיקון. העותרים מבהירים כי כל תכליותיו של התיקון החדש זהות לאלו שבית המשפט פסל בעבר, ובראשן המטרה המוצהרת "לעודד" יציאה של מבקשי מקלט באמצעות שבירת רוחם, גם במקרים שבהם המדינה מכירה בסכנה הנשקפת להם במדינות מוצאם. עוד מודגש בעתירה כי בית המשפט העליון עמד גם על הקושי שבשלילת חירות כאמצעי להרתיע מבקשי מקלט פוטנציאליים. באשר למטרה הנוספת שעליה הצהירו המחוקקים, "מניעת השתקעות בערים", מסבירים העותרים כי כליאה של מבקשי מקלט ל-20 חודשים ב"חולות" לא תסייע בקידום תכלית זו, ולא תסייע כהוא זה לתושבי דרום תל אביב ואזורים אחרים המאכלסים מבקשי מקלט.

מעבר לתכליות הפסולות שנותרו על כנן, העתירה מבהירה כי גם מתקן "חולות" נותר כשהיה, וכי ביטול שתי ההתייצבויות במהלך היום והגבלת הכליאה אינן משנות את העובדה שהוא שולל את חירותם של אלפים,מאחר ובפועל המוחזקים לא יכולים לעמוד בעלות הנסיעה מדי יום בתחבורה ציבורית ולהתרחק מאזור המתקן. העותרים מדגישים כי הליך החקיקה החפוז, ובעיקר נקיטת אותם האמצעים שנפסלו כבר על ידי בית המשפט מבלי לבחון חלופות אחרות, חמורים במיוחד נוכח העובדה שזה למעלה משנתיים נבלמה כמעט לחלוטין הכניסה לישראל דרך גבולה הדרומי – נתון המחייב לנקוט באמצעים שפגיעתם בזכויות אדם פחותה.

עם הגשת העתירה נתן בית המשפט העליון צו ארעי, שאוסר על משרד הפנים לשלוח אנשים ל"חולות" ולהעניש את השוהים ב"חולות" על ידי שליחתם ל"סהרונים". כשבועיים לאחר מכן החליט בית המשפט לבטל את הצו הארעי ולדחות את הבקשה לצו ביניים. בהמשך לכך ניתן צו על תנאי, והוחלט לקבוע לדיון בהקדם בפני הרכב מורחב של תשעה שופטים.