דיון בבג"ץ בעתירה נגד האיסור על הכנסת מוצרי מזון למתקן חולות

 

דיון ראשון נערך אתמול (חמישי) בעתירה לבג"ץ שהוגשה על ידי המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים למען זכויות אדם, נגד האיסור על הכנסת מוצרי מזון למתקן הכליאה "חולות". העתירה הוגשה בקיץ שעבר, בתקופה בה האיסור הפך לבעייתי במיוחד עבור מבקשי המקלט המוחזקים במתקן עקב צום הרמדאן. בדיון השופטים הזכירו לנציגי המדינה שבעבר הם חזרו וטענו שמדובר במתקן שהייה אזרחי, עליו לא אמורות לחול הנורמות של שב"ס, ובמקרה זה דווקא מחילים על "חולות" את מה שנהוג ביתר בתי הסוהר. בנוסף, השופטים העירו למדינה כי מתחם דוכני המזון המאולתר שהוקם מסביב למתקן הוא תוצאה של מדיניות זו.

2016-03-18_192507

לבסוף ביהמ"ש הסכים לבקשת המדינה לאפשר לה פרק זמן לשקול פתרונות משלה, וקבע כי עליה להגיש הצעות אלו עד ה-20 באפריל. הודגש שהמועד הקשיח נקבע נוכח העובדה שחודש רמדאן יתחיל השנה בתחילת יוני.

יצוין שרשות האוכלוסין וההגירה עצרה וכלאה בתחילת החודש בסהרונים 22 מבקשי מקלט שהפעילו דוכנים מחוץ למתקן חולות. זו הפעם הראשונה שמפעילי הדוכנים, המוחזקים בחולות, נעצרים ונכלאים. בחודשים האחרונים הרסה המעוצה האזורית רמת הנגב כמה פעמים מבנים זמניים שהקימו מבקשי המקלט בשטח הפתוח מחוץ למתקן, אך אלה נבנו מחדש. רוב הדוכנים שימשו לממכר מזון ומשקאות. במבצע שהיה היום לא הרסו הרשויות את הדוכנים, אלא התמקדו במפעילים. רשות האוכלוסין וההגירה הסבירה כי הפעלת הדוכנים מהווה הפרה של איסור העבודה למוחזקים בחולות. לפי התיקון האחרון לחוק למניעת הסתננות, ניתן לכלוא לתקופה של עד חודש מוחזק בחולות שנתפס עובד בפעם הראשונה. לאחר מכן יועבר בחזרה לחולות.

בפשיטה על מתחם הדוכנים השתתפו פקחי הגירה, שוטרים ונציגי רשות המיסים, הפרקליטות ומשרדי הבריאות והגנת הסביבה. בהודעת פרקליטות מחוז דרום נכתב כי בחודשים האחרונים מפעילים השוהים בחולות "שוק" בלתי חוקי ובו כ-45 דוכנים לבישול וממכר של מזון, שתייה קלה ואלכוהול, פרטי לבוש והנעלה, משחקי ביליארד וקלפים.  המוקד לפליטים ולמהגרים מסר בתגובה לפשיטה כי "תלונות בנושא המזון בחולות הגיעו אל המוקד מיום פתיחתו של המתקן. כל זמן שחולות ממשיך להתקיים, יש לאפשר לשוהים תנאים הולמים ולהתיר להם להכניס מזון למתקן ולהכינו בעצמם – במקום שהם יידחקו למצוא פתרונות ויוזמות משלהם בלית ברירה. בנוסף, במקום להמשיך להשקיע משאבים ואנרגיות בלאמלל את מבקשי המקלט מבלי שהמדיניות מסייעת לאיש, ייטב אם הממשלה תפנה את הכספים המושקעים במתקן לדרום ת"א ולמקומות אחרים המאכלסים מבקשי מקלט, תיצור פיזור של הקהילות ע"י הנפקת רישיונות עבודה מוסדרים ותבדוק את בקשות המקלט בהתאם לסטנדרטים בעולם".