דו"ח: שליש מהעובדים בעולם משתכרים פחות מ-12 שקל ביום

ההחרפה במצב הכלכלי באסיה, אמריקה הלטינית והעולם הערבי מאיימת למחוק עשורים של התקדמות בצמצום העוני העולמי, כך לפי דו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי של האו"ם שפורסם השבוע בז'נבה. על פי ממצאי הארגון, שליש מהעובדים בעולם משתכרים פחות מ-3.10 דולר ביום. סכום זה, כ-12 שקל, נחשב לקו העוני העולמי. העובדים העניים עלולים להתדרדר עוד כתולדה מהמשבר הקפיטליסטי העולמי; ההאטה בסחר העולמי וירידת מחירי הנפט.

2016-05-21_181518

לפי הדו"ח כמעט 2.5 מיליארד אנשים ברחבי העולם נמצאים במצב של עוני, על אף מאמצים להגדיל את מספר המשרות ולהעלות שכר לעובדים מעוטי הכנסה. הארגון טוען כי צמצום העוני באמצעות העלאת שכר למינימום של 3.10 דולר ליום יעלה 600 מיליארד דולר בשנה, מה שיתאפשר רק באמצעות שילוב של משרות טובות יותר ושימוש בהכנסות ממיסוי העשירים לטובת שירותי בריאות, חינוך ורווחה.

הארגון חושף שהאו"ם הציב לאחרונה יעד של סיום העוני בעולם עד שנת 2030, אך התקשה מאז לשכנע את ארה"ב ומדינות הקפיטליסטיות הגדולות אחרות להתחייב להזרים כספים להשקעה במדינות שתלויות בחקלאות עתירת עבודה להכנסותיהן. בדו"ח בשנה שעברה הזהיר האו"ם כי ההאטה בצמיחה הכלכלית מאז 2008 מחקה עשורים של שיפור ברמות התעסוקה בעולם, וכי צעירים נושאים ברוב נטל המשבר הכלכלי. אשתקד, מספר המובטלים בעולם היה גבוה ב-28 מיליון מהרמה שנרשמה בתחילת המשבר הקפיטליסטי העולמי ב-2007, ו-39 מיליון אנשים יצאו משוק העבודה, לפי ההערכות. לדברי אחד היועצים הבכירים של הארגון, ריימונד טורס, "העוני מקיף כ-30% מהאוכלוסייה בעולם ובידי העניים רק 2% מהעושר".

לעיון בדו"ח המלא (182 עמודים, באנגלית):

http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_481534.pdf