דו"ח: ממשיך הדיכוי האלים של המחאות בטורקיה על ידי המשטרה

שנה לאחר הפגנות פארק גזי, גישת הממשלה הימנית להפגנות היא פוגענית מתמיד, תוך הענקת חסינות נרחבת מעונש על אלימות משטרתית, מסר בסוף השבוע דובר הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי עם פרסום דו"ח חדש. "השלטונות הטורקיים היו חסרי רחמים בסנקציות שהטילו על מפגינים – בין אם מדובר באלימות משטרתית ברחובות ובין אם על העמדתם לדין בבתי משפט. בינתיים המשטרה נהנית מחסינות כמעט מוחלטת מעונש. המסר הוא ברור: לא נפגין סובלנות כלפי הפגנות לא-אלימות", אמר סליל שאטי, מזכ"ל אמנסטי.
2014-06-15_140652
משטרת איסטנבול עוצרת עורך דין שקיים מסיבת עיתונאים מול בית המשפט כדי לגנות… את אלימות המשטרה (צילום: הורייט)

"רק בעשרת הימים האחרונים, נאסר על קיום הפגנות ברחבי טורקיה לציון יום השנה של הפגנות פארק גזי והן פוזרו באופן שרירותי ואכזרי בגז מדמיע, תותחי מים ומכות. הממשלה חייבת לשנות כיוון, לאפשר מחאה לא-אלימה ולהבטיח מתן דין וחשבון על הפרות של המשטרה". הדו"ח של אמנסטי – "הוספת אי-צדק על פשע: שנה להפגנות פארק גזי" – בוחן את ההתפתחויות בעקבות ההפגנה הקטנה נגד ההרס של הפארק במרכז איסטנבול שהפכה להפגנות נגד הממשלה בכל רחבי המדינה. בדו"ח קורא אמנסטי לשלטונות טורקיה לסיים את החסינות מעונש של גורמי אכיפת החוק על הפרת זכויות אדם ולהבטיח את הזכות להתאספות לא-אלימה. כ-8,000 בני אדם נפצעו במהלך הפגנות פארק גזי ולפחות ארבעה מתו כתוצאה ישירה של אלימות המשטרה, אבל חקירות התעללויות המשטרה עוכבו, שובשו או נסגרו. עד כה הוגשו רק חמש תביעות נפרדות נגד שוטרים.

בניגוד מוחלט לכך, יותר מ-5,500 בני אדם עומדים לדין בגין ארגון, השתתפות או תמיכה בהפגנות פארק גזי. רבים מועמדים לדין על לא יותר מאשר מימוש לא-אלים של זכותם לחופש ההתאספות. מארגני ההפגנות מועמדים לדין בגין "ייסוד ארגון פשע", בעוד עשרות הואשמו בעבירות טרור בלתי-מבוססות. "הממשלה חייבת לשנות את החוק הנוגע להפגנות, להסיר את ההגבלות המופרזות על היכן ומתי ניתן לקיים הפגנות ולבטל הוראות המשמשות להפללת מחאה לא-אלימה", הוסיף אנדרו גרדנר, חוקר טורקיה באמנסטי. רופאים אף הוענשו משמעתית ובשני מקרים הועמדו לדין פלילי על מתן עזרה ראשונה במרפאות מאולתרות במהלך הפגנות גזי פארק. בינואר 2014, הממשלה הציגה תיקוני חקיקה אשר יכולים לשמש כדי להעניש פלילית מי שהעניקו טיפול רפואי במצב חירום במהלך הפגנות.

חקירות פליליות נפתחו נגד פרשנים שתעדו את ההפגנות, זאת תוך הפרה בוטה של הזכות לחופש הביטוי. לאחריהן הועמדו לדין באופן שרירותי אנשים שפרסמו את דעותיהם ברשתות החברתיות במהלך ההפגנות. הופעל כוח מוגבר לסגירת אתרי אינטרנט. "שנה לאחר הפגנות פארק גזי, נראה שלטונות טורקיה הולכים בנחישות בדרך של חוסר סובלנות, עימותים וקיטוב. אלא אם ירוסנו, זה יוביל להפרות נוספות של זכויות אדם במדינה", הדגיש שאטי הוסיף "לא מאוחר מדי עבור הממשלה לשנות כיוון. עם זאת, זה דורש רצון פוליטי להכיר בטענות לגיטימיות ולהושיט יד אל המנוכרים; לקבל ביקורת ולכבד את הזכות לחופש ההתאספות; להקפיא העמדה לדין של מפגינים לא-אלימים ולהבטיח מתן דין וחשבון על הפרות של המשטרה".

יצוין שעשרות צעירים באיזמיר עומדים לדין בגין "הסתת הציבור לעבור על החוק". שלושה מהנאשמים מואשמים גם בעבירה של השמצת ראש הממשלה. התיק מבוסס כולו על ציוצים בטוויטר שנשלחו לגבי סוף השבוע הראשון של ההפגנות. הם מספקים מידע, כגון היכן המשטרה השתמשה בכוח נגד מפגינים, סיסמאות זמינות לאינטרנט אלחוטי או מכילים דעות ומסרים של תמיכה בהפגנות. אף אחד מהציוצים המוצגים בכתב האישום מכיל הסתה להשתתפות באימות, או מצביע על השתתפות בפעילות אלימה. נאמר כי מספר ציוצים משמיצים את ראש הממשלה, שהתערב בתיק ומופיע בתור "קורבן". לאחר שני דיונים, התיק נדחה עד ה-14 ביולי 2014. בדו"ח פורסם גם מידע רב על ניסיונות השלטון האיסלמי-ימיני לאסור על הפגנת האחד במאי, השנה, בכיכר טקסים שבמרכז איסטנבול.

לדו"ח המלא (51 עמודים, באנגלית):
http://www.amnesty.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/TurkeyReport.pdf