דו"ח: כ-36 מיליון עבדים ברחבי העולם

כ-36 מיליון איש ברחבי העולם, כחצי אחוז מהאוכלוסייה הכללית, מוחזקים בתנאי עבדות – כך עולה מדו"ח שפרסם אתמול (שלישי) הארגון העולמי נגד עבדות מודרנית The Walk /

.Free Foundation בדו"ח, שסקר 167 מדינות, נמצא במדינות רבות ישנן עדויות למקרים של עבדות. עוד נכתב כי התופעה נפוצה בעיקר באסיה ובאפריקה.

2014-11-20_200620

ההגדרה של העבדות המודרנית כוללת: עבדות חוב ("משכון עצמי" כנגד הלוואה, או כמתן מקדמות על עבודה עתידית), נישואין בכפייה ומכירה וניצול של ילדים, כמו גם סחר בבני אדם ועבודה בכפייה. מהדו"ח עולה עוד כי העבדות בגרסתה המודרנית תרמה לייצור של לפחות 122 מוצרים מ-58 מדינות שונות. ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) מעריך כי הרווחים מעבודות כפייה אלו מסתכם ב-100 מיליארד דולר בשנה. "מהדייג התאילנדי לילד שכורה יהלומים בקונגו. מהילד האוזבקי שקוטף כותנה לנערה ההודית שתופרת בגדים. את מוצרי העבודה בכפייה שלהםאנחנו צורכים" נכתב בד"וח.

העבריינית הגדולה ביותר, עם השיעור הגבוה ביותר של אוכלוסייתה המשועבדת, נשארת מאוריטניה במערב אפריקה, שבו עבדות של בני שבטים שחורים על ידי ערבים ברבריים, היא חלק מושרש בחברה. במאוריטניה קיימת חקיקה נגד עבדות אבל היא נאכפת לעתים נדירות ובית דין מיוחד שהוקם במרץ האחרון עדיין לא העמיד לדין, אף לא אחד מהמקרים שהובאו בפניו, נאמר בדו"ח. במקום השני נמצאת אוזבקיסטן כאשר בכל סתיו, כוחות הממשלה מגייסים בכפייה יותר ממיליון אנשים, כולל ילדים, לקטוף כותנה.

מדינות במזרח התיכון כמו קטאר הינן יעד עיקרי לגברים ולנשים מאפריקה ואסיה שפותו להגר בהבטחות שווא של עבודה מכובדת עם משכורת טובה, רק כדי למצוא את עצמם מנוצלים כעובדים מקומיים. על פי הדו"ח, המדינות שעושות הכי הרבה מאמצים כדי להילחם בעבדות הן: הולנד, שוודיה, ארצות הברית, אוסטרליה, שווייץ, אירלנד, נורווגיה, בריטניה, גרוזיה ואוסטריה. כמו כן, סחר למטרות ניצול מיני מסחרי היווה כמעט 70 אחוזים מהקורבנות לעומת סחר לעבודת בכפייה המהווה 19 אחוזים. על פי הדו"ח המשבר הקפיטליסטי העולמי גרם למספר גדל של בולגרים ורומנים להגר למרכז אירופה במטרה למצוא עבודה שבצידה שכר גבוה. חלק מהעובדים האלו מצאו את עצמם מנוצלים, מרומים או אפילו עובדים בכפייה.

המספרים הגבוהים ביותר של עבדים מודרניים נמצאים בהודו עם שיעור של 14,290,000 משועבדים. עם זאת, לאחרונה נקטה הודו צעדים חשובים כדי להילחם בתופעה. אפריקה ניצבת בפני כמה מהאתגרים הגדולים ביותר, נאמר בדו"ח, עם כוחות מזוינים וקבוצות מורדים מסומליה שעושות שימוש בילדים מזמביה ואנגולה. כמו כן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו מאלצת ילדים ומבוגרים לעבוד במכרות מסוכנים. ניגריה היא מקור עיקרי למסחר וייצוא בני אדם לאירופההבולטת שבדוגמאות הינה תופעה בה נשים ניגריות נלכדות במעגל "עבדות החוב" ונאלצות לעבוד בזנות ברחבי איטליה.

לעיון בדו"ח המלא (81 עמודים, באנגלית):

http://d3mj66ag90b5fy.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014break/11/Global_Slavery_Index_2014_final_lowres.pdf