דו"ח אוקספם: 1% של עשירים יחזיקו בעושר הזהה ל-99% תושבי העולם הנותרים

העשירים מתעשרים, ובקרוב הם יחזיקו ביותר עושר מאשר כל שאר אוכלוסיית העולם ביחד. כך עולה מדו"ח חדש שפורסם השבוע המעריך כי עד השנה הבאה יחזיקו 1% העשירים בעולם בעושר הזהה לזה שבבעלות 99% תושבי העולם הנותרים. " אחוז אחד של העשירים ביותר רשמו עלייה מ-44% מסך העושר בעולם בשנת 2009 ל-48% בשנת 2014", כך נכתב בדו"ח של ארגון הסיוע הבינלאומי אוקספם (Oxfam), שפורסם ביום שני האחרון. לפי הדו"ח, בקצב הזה, העשירים ביותר יחזיקו ביותר מ-50% מהעושר העולמי עד השנה הבאה.

לפי הדו"ח, 80 האנשים העשירים בעולם מחזיקים בכמות העושר הנמצא בידי 3.5 מיליארד העניים ביותר. "סדר הגודל של אי השוויון הגלובלי מדהים למדי. ולמרות שהנושאים נמצאים על סדר היום הגלובלי, הפער בין העשירים ביותר לשאר האוכלוסייה מתרחבים במהירות", נמסר מאוקספם, "הגיע הזמן שהמנהיגים שלנו יילחמו בקבוצות האינטרס החזקות, העומדות כמכשול בדרך לעולם הוגן ומשגשג יותר".

 2015-01-21_211755

ויני ביאניימה, מזכ"ל אוקספם, ציינה בהצהרה כי יותר ממיליארד אנשים עדיין חיים על פחות מ-1.25 דולר ביום. "האם אנחנו באמת רוצים לחיות בעולם בו המאיון העליון מחזיק ביותר הון מכל היתר יחדיו? היקף איהשוויון פשוט מדהים", אמרה ביאניימה.

משקיעים בתחומי הפיננסים, הביטוח והבריאות נהנו מהגידול הרב ביותר בהכנסות, לפי אוקספם, שהתבסס על רשימת המיליארדרים של "פורבס". מי שמושקעים בתחומי התרופות ושירותי הבריאות נהנו מזינוק של 47% בהונם. אוקספם ייחס את הצמיחה בהצבר ההון בין היתר לקמפיינים בעלות 550 מיליון דולר לפעילות לובי להגנה על האינטרסים שלהם.

בעקות המחאות החברתיות ההמוניות של השנים האחרונות שאלת איהשוויון טיפס במעלה סדר היום הפוליטי, על רקע חששות כי ההתאוששות הכלכלית בארצות הברית מאז התחיל המשבר הקפיטליסטי ב-2007, לוותה בירידה באיכות החיים ובהכנסות משכר של העובדים יחד עם גידול בערך הנכסים המוחזקים על ידי העשירים, כגון נדל"ן ומניות. אוקספם קרא לממשלות לנקוט בתכנית ובה שבעה סעיפים: הגברת האכיפה על התחמקות ממס של עשירים ותאגידים; השקעה בשירותים ציבוריים הניתנים ללא תשלום כמו חינוך ובריאות; העברת נטל המס מהעובדים לבעלי ההון, העלאת שכר המינימום והנהגת שכר מחיה בכבוד לכלל העובדים; קידום חקיקת שכר שוויוני ומדיניות מקדמת נשים; הבטחת רשתות ביטחון הולמות לעניים ביותר; והסכמה עולמית בתכניות יעודיות למיגור העוני והאבטלה.

לדו"ח המלא (באנגלית):

http://www.oxfam.org/sites/www.oxfam.org/files/file_attachments/ib-wealth-having-all-wanting-more-190115-en.pdf