גל מאבקים ברחבי רוסיה בגלל הלנת שכר העובדים

גל מאבקים ברחבי רוסיה בגלל הלנת שכר העובדים. כך עולה מדיווחים שפורסמו בימים האחרונים בעיתוני מוסקבה. על פי הערכת האיגודים המקצועיים כ-9% מהעובדים ברחבי המדינה לא מקבלים את השכר בזמן. לפעמים הלנת שכרם נמשכת חודשים רבים. על פי אותו סקר 15% מהעובדים צופים "ששכרם לא ישולם בזמן או בכלל לא ישולם" בחודשים הקרובים עם העמקת המשבר הכלכלי.

במזרח רוסיה, המורים פתחו בשביתה. במרכז המדינה, היו אלה עובדי מפעלי הרכב בסנט פטרבורג (לשעבר לנינגרד) שהניחו את כלי העבודה שלהם, ובאתר בניה מרוחק בסיביר, בתחנת החלל בוסטושני שבבנייה, הפועלים כתבו את תלונותיהם באותיות לבנות ענקיות על גגות המעונות שלהם. "מר פוטין הנכבד: הצל את הפועלים – 4 חודשים ללא שכר; אנו רוצים לעבוד", נכתב. גם עובדים במרכזים רפואיים במרכז רוסיה פתחו שביתה, ואחדים מהם שביתת רעב, בגלל הלנת שכרם, למען שיפור תנאי העבודה ולהגדלת תקציבי הבריאות. אף נהגי התחבורה הציבורית בסימפרופול, בירת קרים, החלו לנקוט בצעדים ארגוניים. יצוין שקרים, לשעבר חלק מאוקראינה, סופחה לרוסיה בשנה שעברה.

2015-04-23_170333

שובתים במרכז החלל בוסטושני שבסיביר כתבו את תלונותיהם באותיות לבנות ענקיות על גגות המעונות שלהם: "מר פוטין הנכבד: הצל את הפועלים – 4 חודשים ללא שכר; אנו רוצים לעבוד" (צילום: ולדימיר פטרוב)

יצוין שהשביתות והצעדים הארגוניים הם ברובן מחאות ספונטניות, פרי יוזמתם של ועדי עובדים או איגודים מקצועיים בפריפריה. המחאה גם נעדרת כל מימד פוליטי ומתרכזת אך ורק בתביעות שכר ותנאי העבודה. סך המשכורות שלא שולמו ברוסיה עלה ב-1 באפריל ל-2.9 מיליארד רובל (כרבע מיליארד שקל), לפי לשכת הסטטיסטיקה הרוסי. אך סבורים שהמספרים הם גבוהים בהרבה. זו עליה של 15% לעומת השנה שעברה. השביתות וצעדי המחאהשזכו לאזכור שולי בתקשורת המקומית – מציבים כעת אתגר חדש בפני ממשלתו של פוטין, לאחר שבחלק גדול מ-15 השנים הקודמות כלכלת רוסיה נהנתה משגשוג הודות לתעשיית האנרגיה ובייחוד הודות לייצוא הגז והנפט.