בריטניה: הוקמה קואליציה שמאלית למען היפרדות מהאיחוד האירופי

סקר חדש שהתפרסם בבריטניה הלילה (רביעי) מלמד כי התומכים בהיפרדות המדינה מהאיחוד האירופי מובילים בנקודה אחת על התומכים בהישארות באיחוד. זאת, לקראת משאל העם שעתיד להכריע בנושא בחודש יוני הקרוב. על כך מוסר הבוקר העיתון היומי הקומוניסטי "מורנינג סטאר" – החוגג בימים אלה 50 שנה להופעתו.

2016-04-28_160237

פעילים קומוניסטים מפגינים ברחובות לונדון נגד הממשלה השמרנית וקוראים לצאת מהאיחוד האירופאי (צילום: מורנינג סטאר)

עוד מסר השבוע העיתון שהוקמה קואליציה למען יציאה מהאיחוד האירופי בשם "לקסיט" (קיצור של המילים באנגלית "שמאל" ו"יציאה") בהשתתפות ארגוני שמאל ואיגודים מקצועיים. בישיבה שנערכה בלונדון ביום שני האחרון סוכם על הקמת הקואליציה בה חברים איגוד עובדי הרכבת, המפלגה הקומוניסטית של בריטניה, אגודת העובדים יוצאי הודו, השמאל הסקוטי, מועצת העובדים של בנגלדש בבריטניה, המפלגה הסוציאליסטית של העובדים ומאות חברי ועדי עובדים ופעילים באיגודים המקצועיים. מטרת ההתארגנות "לקיים קמפיין רחב, המוני ודמוקרטי לקידום רעיון עזיבת האיחוד מתוך השקפה אינטרנציונליסטית וכדי לקדם את זכויות העובדים". חרף הצהרתו של מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, שקרא להצביע בעד האיחוד חבריו באגף השמאלי (כולל כמה חברי פרלמנט) שוקלים להצטרף ליוזמה.

ב"לקיסט" טוענים ש"שאין זה מקרי שהסיטי והבנקים הגדולים, יחד עם מנהיגי המפלגה השמרנית והממשלה הניאוליברלית מאוחדים סביב השראת בריטניה באיחוד. הם מגנים על האינטרסים של בעלי ההון". יצוין שנשיא ארה"ב שביקר באנגליה בשבוע שעבר קרא לבריטניה שלא לעזוב את האיחוד האירופי. אך קריאתו של אובמה לא מורגשת בתוצאות הסקרים, שנערכו בשעה שהנשיא עוד היה במדינה. בהתערבות גסה בוויכוח הפוליטי המתנהל בבריטניה סביב האיחוד האירופאי, הנשיא האמריקאי נפגש עם סטודנטים צעירים והפציר בהם להתנגד למהלך הדרמטי, המכונה באנגלית "ברקסיט". בריאיון לשירות השידור הממלכתי, הבי.בי.סי, שב אובמה המייצג את האינטרסים של התאגידים הגדולים בארצו, והזהיר כי אם בריטניה תעזוב את האיחוד, הדבר יעכב בשנים ארוכות את הסכם הסחר בין וושינגטון ללונדון.