בית המשפט אישר הדחת נשיאת ברזיל; הפגנות המוניות צפויות בסוף השבוע

בית המשפט העליון בברזיל דחה היום (שישי) את דרישת התובע הכללי לעצור את הליך ההדחה של הנשיאה דילמה רוסף. הבית התחתון במדינה צפוי להצביע בנוגע להדחת הנשיאה ביום ראשון הקרוב. בית המשפט דחה גם את העתירה של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל ((PCdoB, החברה בקואליציה שבראשה עומדת רוסף, לצו מניעה שישנה את סדר ההצבעה. הסדר שנקבע מאפשר לנציגי מחוזות המתנגדים לרוסף להצביע ראשונים בנושא ההדחה.

רוסף אמרה ביום רביעי בריאיון שפורסם במספר כלי תקשורת במדינה כי היא "נשבעת להילחם עד הרגע האחרון" נגד היוזמה להדיחה מתפקידה. לקראת הצבעת הקונגרס הברזילאי על הדחתה של רוסף, הצפויה בשבוע הבא, הצהירו ביום שלישי גורמים במפלגת השלטון כי לא יתמכו בהליך ההדחה. רוסף חזרה בריאיון על הצעתה להגיע לפשרה פוליטית, אם ההצעה להדיחה תיפול בקונגרס.

2016-04-15_200553

פעילי "תנועת האיכרים ללא אדמה" (MST) מפגינים בעיר בלו הוריזונטה נגד ההדחה (צילום: ברזיל דה פאטו)

רוסף, התייחסה ביום שלישי להחלטת הוועדה המיוחדת בקונגרס על משך תהליך הדחתה. רוסף כינתה את המהלך "מזימה שנרקמה נגדה" והצביעה על סגן הנשיא, מישל טמר, כאחראי לכך. לדבריה, ברשותה הקלטה של סגן הנשיא שמעיד על מעורבותו בניסיון הדחתה שקיבל תמיכה פומבית מארגון המעסיקים. בימים הקרובים תחל הצבעה מכרעת שעשויה לקבוע את עתידה הפוליטי. נטען נגדה כי היא "מסרה נתונים שקריים בנוגע לגירעון התקציבי טרם הבחירות שבהן ניצחה לפני כשנתיים". היא דחתה את הטענות מכל וכל.

השבוע פורסמה בכלי התקשורת במדינה הלטינואמריקאית הקלטה שבה נשמע סגן הנשיא מישל טמר מדקלם נאום הכתרה. "אנשים רבים ביקשו ממני לשאת לאומה הברזילאית דברים ראשוניים לפחות, דבר שאני עושה בענווה, בזהירות ובמתינות", הוא נשמע אומר בהקלטה, ומצהיר על תמיכתו בממשלת אחדות לאומית. טמר ולשכתו טוענים כי ההקלטה דלפה בטעות, אולם לדברי רוסף, מדובר בראיה לכך שטמר פועל להדיחה. ההקלטה פורסמה שעות ספורות לפני כינוסה של ועדה בקונגרס שהצביעה ברוב של 38 לעומת 27 בעד המשך הליך ההדחה של רוסף. למרבה האירוניה, גם טמר עלול להיות מודח בקרוב בגלל מעשי שחיתות חמורים.

יצוין שמפלגת העובדים בשלטון (PT), הקומוניסטים וארגונים שמאל נוספים יחד עם איגודים מקצועיים, תנועת האיכרים ללא אדמה (MST), תנועת התושבים ללא דיור, ארגוני נשים ואגודות סטודנטים, המאוגדים ב"חזית ברזיל העממית", קראו לקיים החל מראשון ועד יום שישי שורה של הפגנות, עצרות וחסימות כבישים ברחבי המדינה. על פי הערכת המארגנים מיליונים אמורים להפגין בשבוע הקרוב נגד "ההפיכה האזרחית נגד דילמה ונגד רצון העם". הם אף הקימו אתר, "מפת הדמוקרטיה", ובו מעקב אחרי חברי פרלמנט שיצביעו עבור הנשיאה או למען הדחתה ולו"ז של המחאות הצפויות.

האתר "מפת הדמוקרטיה" (בפורטוגזית):

http://www.mapadademocracia.org.br