ביוון החלו המחאות נגד 'תכנית ההצלה' הקשה: לראשונה שביתה כללית נגד ממשלת סיריזה

עובדי המגזר הציבורי ביוון ישבתו מחר (רביעי) במחאה על ההסכם עם גוש היורו, לקראת ההצבעה בפרלמנט על אישורו – כך דיווחה הבוקר שליחת העיתון הצרפתי "הומניטה" באתונה. במסגרת ההסכם יעביר גוש היורו 50 מיליארד יורו באופן מידי לבנקים היוונים, בתמורה לרפורמות ניאו-ליברליות קשות בכלכלה ובחברה. תהיה זו השביתה הראשונה

נגד ממשלת מפלגת השמאל סיריזה.

2015-07-14_183846

פעילי המערך המעמדי של המפלגה הקומוניסטית מפגינים מול הפרלמנט נגד "חבילת ההצלה" (צילום: תחנת הרדיו 902)

 

עוד נמסר כי השובתים יקיימו הפגנה גדולה מול הפרלמנט, בכיכר סינטגמה שבמרכז אתונה, בעת הדיון על התכנית הצנע החריפה. המערך המעמדי של פעילי האיגודים המקצועיים וועדים העובדים של המפלגה הקומוניסטית (PAME) אף הוא קרא להפגין מול הפרלמנט ביום חמישי. ראשי המערך פורסמו הודעת גינוי חריפה מאוד נגד ראש הממשלה אלכסיס ציפראס. לדבריהם "ציפראס והמפלגות הבורגניות הפכו את ה'לא' שקיבל תמיכה עממית נרחבת ל'כן' – למען תכנית שתפגע בראש ובראשונה במעמד העובדים, בגמלאים ובכל שכבות העם". המערך קיים אמש הפגנה ראשונה עם שובו של ציפראס לאתונה.

 

"תכנית ההצלה" הניאו-ליברלית התקבלה בתמיכתן הקולנית של מפלגות הימין שבאופוזיציה. אך בקרב ראשי מפלגת השלטון יש רבים המתנגדים לה בחריפות. בין המתנגדים: שרים בממשלה ואף יו"ר הפרלמנט, זואי קונסטנדופולו (מראשי סיריזה) שהחליטה להצביע נגד הצעת ממשלתה בדיון שיתקיים מחר. לדברי לפטריס פאנדקיס, מראשי איגוד עובדי המגזר הציבורי ופעיל בסיריזה "תוצאת המו"מ עם האיחוד האירופי היא תולדה של חוסר הניסיון של הממשלה והיעדר הכנה מתאימה. זהו ההסבר היחידי שאני מוצא לעמדותיו של ציפראס – גם כאשר היה ברור לו שרוב פעילי מפלגתו יתנגדו לסיכומים. זו כניעה מבישה ואף השפלה נוספת לעם היווני". פאנדקיס קרא להצטרף לשביתה שתתקיים מחר.