בגלל פיטורי עובדים: חרם צרכנים בספרד חתך את מכירות קוקה-קולה ב-50%

חרם צרכנים שהטילו אזרחי שלושה מחוזות בספרד על חברה הרב-לאומית האמריקאית קוקה־קולה חתך את מכירות החברה בהם בקרוב למחצית בפברואר, בהשוואה לשנה שעברה. על כך מסר אתמול (רביעי) העיתון הספרדי רב התפוצה "אל פאיס". בינואר השנה הודיעה שלוחתה של קוקה־קולה העולמית בספרד, על כוונתה לסגור מפעלים של החברה בפואנלבראדה, באסטוריאס ובפלמה דה מיורקה. בסך הכול פיטרה החברה 851 עובדים, במהלך שנידון בימים אלה בבית הדין לעבודה במדריד. מסמכים מהדיונים שחשף אתמול היומון מגלים כי במחוזות קסטיליה ולאון, קסטיליה לה מנצ'ה ובמחוז של מדריד, ספגה החברה ירידה של 48.6% במכירות בפברואר לעומת פברואר אשתקד.
2014-06-19_184454
"להחרים את קוקה קולה", עובדים של המפעל באסטוריאס בפתח המפעל העומד להיסגר (צילום: מונדו אובררו)
לפי המסמך שהוגש לבית המשפט, החברה תולה את הירידה במכירות בחרם הצרכנים שעליו הכריזו אזרחי המחוזות כאות סולידריות עם הפועלים המפוטרים. יצוין שגם ועדי העובדים במפעלי החברה ברחבי ספרד הצטרפו לקריאה. הסיסמה שליוותה את החרם הייתה: "אם מדריד לא מייצרת קוקה־קולה, מדריד לא שותה קוקה־קולה". בשלושת המחוזות, שגובלים זה בזה, מתגוררים כ־7 מיליון בני אדם. מהמסמך עולה עוד כי בקוקה־קולה מעריכים שהפגיעה במוניטין של החברה בעקבות סגירת המפעלים תביא לכך שמכירות החברה יחזרו לרמה שבה היו לפני ההודעה על הפיטורים רק ב־2017.
ההחלטה על סגירת המפעלים וההפגנות ההמוניות שבאו בעקבותיה קיבלו תשומת לב רבה בספרד, שכן הן הגיעו בתקופה שבה המדינה מתחולל משבר קפיטליסטי ללא תקדים, שהביא את רמת האבטלה בה ליותר מ־25%. נשיא קוקה־קולה בספרד מרקוס דה קינטו אמר בראיון לפני כמה חודשים כי הפיטורים במפעלי החברה במדינה "בהחלט לא תורמים לתדמיתה", אך ציין שמכירות החברה "צפויים להימשך בקצב מתקבל על הדעת". נשיא קוקה-קולה סירב להשיב לשאלה מדוע מפעלי החברה, שהם רווחיים, מפטרים עובדים ועוד בתקופה של אבטלה גואה.