ארגוני זכויות אדם תוקפים כוונת המחנה הציוני לבטל את הוועדה לעובדים הזרים בכנסת

קו לעובד, המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם פנו אמש (שני) אל יו"ר הכנסת וחברי הכנסת והתריעו מפני ביטול ועדת העובדים הזרים – כדרישת המחנה הציוני. במכתב הבהירו הארגונים כי בשנים האחרונות הפכה ועדת עובדים זרים לפלטפורמה היחידה בכנסת שבה נשמע קולם של מהגרי העבודה. כמו כן, הזכירו במכתב את חשיבות הועדה נוכח ההסכם הקואליציוני בין כולנו לליכוד, המבקש לאפשר הבאת מהגרי עבודה לישראל בידי חברות קבלניות זרות. לדבריהם, ביטול הוועדה יאפשר להחביא מעיני הציבור סכנות כמו סחר בבני אדם. הארגונים מתריעים עוד מפני מצב שבו יזכו המשרדים האחראים על זכויות העובדים הזרים, כמו משרד הפנים ומשרד הכלכלה, לחופש פעולה מוחלט ללא ביקורת ומבלי צורך למסור דין וחשבון על תפקוד לקוי. הם הדגישו כי "ביטול הוועדה יאפשר להחביא מעיני הציבור דיונים הנוגעים לנושאים הרי גורל כמו סחר בבני אדם למטרות עבודה והעסקה בתנאי עבדות"

2015-06-02_192458

הפגנה גירוש מהגרי עבודה בתל-אביב (צילום: אקטיבסטילס)

הארגונים שיגרו את המכתב בעקבות הפרסום ב"הארץ" כי מפלגת המחנה הציוני, על פי יוזמת ח"כ סתיו שפיר,  דורשת לבטל את הוועדה לענייני העובדים הזרים בכנסת, ולהקים במקומה ועדה חדשה שתעסוק בנושאי "ממשל זמין", ובכלל זה בשקיפות ובהנגשת השירותים הממשלתיים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כבר עודכן ביוזמה ומלשכתו נמסר כי הוא "שוקל בחיוב את המהלך", אולם לכך נדרש אישור מליאת הכנסת.

"הוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים" – כפי שהיא נקראת באופן רשמי –  הונחתה עם הקמתה לפני 17 שנים לבחון את "התופעה רחבת ההיקף של העובדים הזרים בארץ". כמו כן, נקבע כי הוועדה תפקח על תנאי עבודתם של העובדים הזרים ועל התנהגות המעסיקים, תבחן את התנהלות הממשלה ועבודת משטרת ההגירה (שסמכויותיה עברו לרשות ההגירה), תבדוק את השפעת העובדים על שוק העבודה ואת היחס אליהם בעת החזרתם לארצות מולדתם ותעסוק גם בחקיקה הנוגעת להם.

עם זאת, במחנה הציוני הסבירו אתמול כי אין הצדקה להוסיף ולהקצות לנושא ועדה מיוחדת בכנסת. "אין טעם בהפעלת ועדה שתייחד את פעילותה לטיפול במצוקת העובדים הזרים בישראל. העובדים הזרים הם כבר לא סיפור", אמר מקור במפלגה ל"הארץ".  בארגון רופאים לזכויות אדם אמרו בתגובה לדברי הגורם כי "אמירתו 'כי העובדים הזרים הם כבר לא סיפור' מצביעה על ניתוק עמוק מהמציאות בה אנו נתקלים יום-יום. ראוי היה שיפעלו לקידום נושאים הנוגעים לעשרות אלפי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט, שאינם זוכים לשירותי בריאות ורווחה ולפיקוח על תנאי עבודתם, ולא יפטרו את מצוקותיהם כלאחר יד".