ארגוני זכויות אדם דורשים לאפשר הכנסת מזון למתקן 'חולות' במהלך הרמדאן

המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם פנו בשבוע שעבר במכתב בהול לנציב שירות בתי הסוהר, רג"ד אהרון פרנקו, בדרישה לאפשר למוחזקים ב"חולות" להכניס מזון למתקן במיוחד עתה, בחודש הרמדאן. "מדיניות שב"ס שלא לאפשר לשוהים במתקן להכניס אליו מזון פוגעת באופן חמור בכבודם של השוהים במתקן, בחירותם, באוטונומיה שלהם ובחופש הדת. פגיעה זו קשה בכל יום, והיא חמורה במיוחד בתקופת החג", כותב בשם הארגונים עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה לזכויות האדם בישראל באגודה לזכויות האזרח.

2015-06-28_194827

מתקן הכליאה "חולות" (צילום: חגי אלעד)

המכתב נשלח על רקע מדיניות שב"ס שלפיה על המוחזקים במתקן חל איסור להכניס אליו מוצרי מזון, על אף שהעובדים והמשרתים במקום יכולים לעשות זאת. הכללים שנהוגים בנושא בבתי סוהר חלים גם על השוהים ב"חולות": שוהה שמגיע לשער הכניסה עם מזון נדרש להשליך אותו; שוהה שנתפס בתוך המתקן עם מזון שהעז להכניס אליו – מזונו מוחרם והוא נענש. לפיכך, מאות צמים יוצאים מדי ערב למדבר (אף יותר מאשר בימים רגילים) לקיים בו את ארוחת האיפטאר.

עוד נכתב, כי "תופעה משפילה זו, שמקורה אך ורק במדיניות שב"ס שלא לאפשר לשוהים במתקן להכניס אליו מזון, להתקינו ולצרוך אותו, פוגעת באופן חמור בכבודם של השוהים במתקן, בחירותם, באוטונומיה שלהם ובחופש הדת. פגיעה זו קשה בכל יום, והיא חמורה במיוחד בתקופת החג". הארגונים קוראים לאפשר מיד לשוהים ב"חולות" להכניס למתקן מוצרי מזון, להכין את מזונם במתקן ולצרוך אותו. על רקע חודש הרמדאן, שהחל בראשית השבוע, הארגונים ביקשו את תשובת נציב שב"ס עד הבוקר (ראשון) על מנת שיוכלו לשקול את צעדיהם המשפטיים.

למכתבם של הארגונים לזכויות אדם:

http://www.acri.org.il/he/wp-content/uploads/2015break/06/Holot-food240615.pdf