אלפים הפגינו באתונה וקראו: 'לא זה לא'; הפרלמנט היווני אישר הצעת הממשלה להסדר החוב של יוון

הפרלמנט היווני אישר הלילה (שבת) את הצעת הממשלה להסדר החוב של יוון עם מדינות גוש היורו. כמה מחברי מפלגתו של ראש הממשלה, אלכסיס ציפראס, התנגדו להצעה שהגיש בליל חמישי, חלקם הצביעו נגד תכנית החילוץ, חלקם נמנעו וחלקם נעדרו מההצבעה. למרות המרד בתוך מפלגתו, זכתה התכנית לתמיכה גדולה בפרלמנט מצד כוחות הימין והמרכז  והיא אושרה ברוב של 251 לעומת 32 מתנגדים. לאחר ההצבעה אמר ציפראס כי התמיכה הגורפת מהווה "מנדט חזק להשלמת המשא ומתן להשגת הסכם בר קיימא והוגן מבחינה כלכלית וחברתית".

2015-07-11_193124

"לא זה לא", מפגינים קומוניסטים אמש (שישי) מול הפרלמנט באתונה (צילום: תחנת הרדיו 902)

על פי תכנית הצנע הניאו-ליברלית של הממשלה היוונית, בתמורה להלוואה של 53.5 מיליארד אירו שתיפרס על פני שלוש שנים, מציעה יוון רפורמה במסים ובפנסיה. עוד מתכננת הממשלה להעלות את שיעור המע"מ על מסעדות, לשנות את הסדרי הפנסיה ולקבוע לוחות זמנים ברורים להפרטות של חברות ממשלתיות – בייחוד של הנמלים הגדולים: אתונה וסלוניקי.

במהלך היום יתכנסו שרי האוצר של מדינות גוש היורו, יחד עם נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הבנק האירופי מריו דראגי ונשיאת קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד כדי לבחון את ההצעה של ממשלת יוון לקבלת סיוע מהנושים – האיחוד האירופי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית. אתמול התייחס לנושא ירון דייסלבלום, נשיא ה"יורוגרופ", קבוצת שרי האוצר של גוש היורו, ואמר כי שרי האוצר עשויים לקבל "החלטה חשובה" בפגישת החירום. הוא הוסיף כי ההצעה של אתונה "מקיפה".

יצוין שעל פי סקר שנעשה על ידי מכון סקרים מקומי עבור העיתון "פרהפוליטיקה", מצביע על כך ש-84% מהיוונים רוצים להישאר בגוש האירו והם מוכנים לעשות הרבה בשביל זה. לעומת זאת, רק 12% רוצים לחזור לדרכמה. עוד עולה מהסקר כי מפלגתו של ציפראס רק מתחזקת: 45.6% מהנשאלים טענו שיצביעו ל"סיריזה", שזכתה ב-36.3% מקולות המצביעים בבחירות האחרונות. לעומת זאת, מפלגת הימין השמרנית, "הדמוקרטיה החדשה", נחלשה מעט, וירדה מ-28% אחוזי תמיכה ל-22.7%.

במקביל לדיונים בפרלמנט הפגינו הלילה אלפי בני אדם מול בניין הפרלמנט במרכז אתונה המפגינים טענו כי ההצעה דומה מדי להסכם החילוץ שנדחה באופן גורף במשאל העם ביום ראשון האחרון, בשל התנגדות לתכנית הצנע. "יוון היא לא מושבה", "לא נשלם את מחיר המשבר הקפיטליסטי" קראו המפגינים. רבים מהם חברי המפלגה הקומוניסטית, האגף השמאלי של "סיריזה" (המתנגד להצעותיו של ציפראס) וקואליציית המשאל הרדיקלי "אנטארסיה" שנשאו שלטים ונופפו בדגלי הלאום. ההפגנה שהתרחשה הלילה הייתה אמנם קטנה מההפגנות הענק שהתקיימו לפני משאל העם בעד ונגד משאל העם, אך היא מסמלת את ההתנגדות העמוקה בקרב העם לכל תכנית ניאו-ליברלית חדשה.