'אלה שלמטה' – רומאן המהפכה המקסיקנית תורגם לעברית

"אלה שלמטה", הרומאן המקסיקני הנודע ביותר, יצא לאור לראשונה בשפה העברית. הספר, פרי-עטו של מריאנו אסואלה, מספר את קורותיה של המהפכה החברתית הראשונה שהתחוללה בתחילת המאה ה-20: המהפכה המקסיקנית.

את הספר, שפורסם בהוצאת "חרגול" במסגרת הסדרה "חרגול מסטיסו", תרגם  יוסי טל והוא יושק ביום רביעי הקרוב, 17 ביוני, באירוע שיתקיים באוניברסיטת תל-אביב (אולם 001, בניין ווב), בהשתתפות ד"ר אורי פרויס ופרופ' צבי מדין מאוניברסיטת תל-אביב, ופלורינדה גולדברג ופרופ' משה רון מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

המהפכה המקסיקנית הייתה סדרה של מערכות פוליטיות, חברתיות וצבאיות שהתחוללו במקסיקו בין השנים 1910 – 1921, ובמרכזן – הבעלות על האדמה. המהפכה הייתה אחד האירועים המרכזיים בתולדות אמריקה הלטינית במאה ה-20, והיא גבתה את חייהם של כ-900 אלף חיילים, לוחמים ואזרחים, מתוך אוכלוסייה שמנתה כ-15 מיליון ב-1910.

2015-06-13_195023

"אדמה וחירות – האדמה שייכת למי שעובד אותה" – סיסמאותיו של המהפכן המקסיקני אמיליאנו ספאטה, שדרש "רפורמה אגררית", הפקעת אדמות האחוזות הגדולות וחלוקתן לטובת האיכרים.

 

ב-1910 החליט הרודן פורפיריו דיאס בן ה-80 לערוך בחירות נוספות, כדי לאפשר לו תקופת כהונה נוספת כנשיא מקסיקו. הוא היה בטוח בניצחונו, חרף השביתות הרבות והתארגנות מעמד העובדים החל ב-1906, מאחר שדיכא כל מתמודד רציני שקם מולו. אולם אקדמאי צעיר בשם פרנסיסקו מדרו החליט לרוץ לנשיאות מול הנשיא המכהן. הגם שדיאס דאג להכניסו לכלא, צבר מדרו פופולאריות גוברת והולכת בציבור המקסיקני. לאחר הבחירות הכריז דיאס על התוצאות, לפיהן ניצח היה כמעט פה אחד, למעט כמה מאות קולות שהצביעו, כך הודיע, עבור מדרו ברחבי המדינה. התרמית הייתה גדולה מדי כדי שהציבור יקבל אותה, והמחאה פרצה ברחובות.

בנובמבר 1910 קרא מדרו, שברח מהכלא, לציבור ליטול את נשקו ולהילחם נגד ממשלו של דיאס. התכנית שגיבש נקראה תוכנית "סן-לואיס פוטוסי", והבטיחה חלוקת האדמות שבידי בעלי האחוזות הגדולות לטובת האיכרים. במילים אחרות, התכנית הבטיחה "רפורמה אגררית".

הכוחות המהפכניים, שהונהגו בידי אמיליאנו ספאטה, פרנסיסקו "פנצ'ו" וייה ומנהיגים חברתיים-עממיים אחרים במדינות מקסיקו השונות, הביסו את הצבא הפדראלי בהנהגתו של דיאס. המכנה המשותף היחידי של המהפכנים בינם לבין עצמם, היה הרצון להדיח את הרודן מתפקידו. לכן, לאחר שצלחו במשימתם, נתקלו בקושי רב לארגן את הממשל מחדש לשביעות רצונם של כל הזרמים. הדבר גרר מאבק ממושך בין הליברלים, הרדיקלים וכוחות אחרים, שנמשך קרוב לעשור.     מדרו נרצח בשנת 1913 בעודו מכהן בתפקיד הנשיא. הוא הודח והוצא להורג בידי גנרל לשעבר של דיאס שנשען על תמיכתו של שגריר ארה"ב במקסיקו דאז. הרומאן "אלה שלמטה" פורסם לראשונה ב-1915 בהמשכים בעיתון מקומי, ומתאר את המהפכה המקסיקנית בעיצומה. שמו של הרומאן מבשר על תוכנו: עניים נגד עשירים, מדוכאים נגד מדכאים. המהדורה השנייה והמוגדלת פורסמה בעיר מקסיקו ב-1920 והספר גרף הצלחה רבה. על בסיס הרומאן הופקו שני סרטים, ב-1940 וב-1976, שאף הם זכו בצופים רבים.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב