איימן עודה העומד בראש הרשימה המאוחדת: אנו המחנה הדמוקרטי של הערבים והיהודים

ראשי חד"ש והמפלגות הערביות קיימו אתמול (שישי) בצהריים מסיבת עיתונאים בנצרת, שבה הוצגה הרשימה המשותפת לסיעות חד"ש, תע"ל בל"ד והתנועה האסלאמית. ראש הרשימה, איימן עודה (חד"ש), ניבא כי המפלגה תקבל 15 מנדטים בבחירות.

2015-01-24_173106

מסיבת העיתונאים כללה מחזה נדיר, כאשר חברי הרשימה התיישבו יחד לתמונה משותפת למרות המחלוקות הפנימיות והאידיאולוגיות. עודה אמר בשיחה עם חדשות ערוץ 2 כי "הרשימה הזו תזרוק להיסטוריה את ליברמן, בנט ונתניהו, ואנחנו נפעל להדיח את הימין הקיצוני מהכנסת". עוד הכריז עודה כי "זו הרשימה הדמוקרטית של הערבים והיהודים". עוד הוא הדגיש במסיבת העיתונאים "יש המחנה הימני בראשות נתניהו, יש המחנה הציוני בראשות הרצוג ולבני ויש מחנה דמוקרטי של ערבים ויהודים". במסיבת העיתונאים נכח גם ח"כ דב חנין מחד"ש, , ששובץ במקום השמיניהוא קרא לציבור הערבי והיהודי לצאת בהמוניו ולהצביע למפלגה המאוחדת.

ראמז ג'ראיסי, ראש עיריית נצרת לשעבר שהיה חבר בוועדת המו"מ של חד"ש, הוסיף כי "ברשימה הזו יש ייצוג לכל המרקם החברתי בישראל, זו באמת רשימה דמוקרטית והיא הרשימה הדמוקרטית היחידה בכנסת ישראל". יצוין שעם החתימה על ההסכם, פרסם ביום חמישי איימן עודה את ההודעה הבאה, בערבית ובעברית: "הוקמה הרשימה המשותפת! כעת, על כולנו לצאת ולהצביע, כדי למנוע מהימין לשוב לשלטון וכדי להגביר את המאבק לשוויון האוכלוסייה הערבית בישראל. הרשימה המשותפת מורכבת מערבים ומיהודים כאחד, ועל העיקרון הזה יתבסס גם המצע הפוליטי שלה, המבטא פתיחות ולא הסתגרות. אין לנו כל כוונה שהימין ישתמש ברשימה המשותפת בתור סדין אדום בפני החברה היהודית בישראל. אם הימין מכנה עצמו 'המחנה הלאומי', והרצוג ולבני מכנים עצמם 'המחנה הציוני' – אנחנו נהיה המחנה הדמוקרטי".

"שיתוף הפעולה בין כלל חלקי האוכלוסייה הערבית והברית עם הכוחות הדמוקרטים היהודים מבטיחים, כי הקמת הרשימה המשותפת היא מאורע מכונן בהיסטוריה הפוליטית של ישראל. הרשימה המשותפת תהיה ציון דרך חשוב ביכולתם של האזרחים הערבים להשפיע על המפה הפוליטית הכללית. בכוחה של הרשימה המשותפת לשלוח את נתניהו, בנט וליברמן אל ספסלי האופוזיציה". את דבריו חתם עודה בקריאה: "כעת, יד ביד, ערבים ויהודים, נתרום את חלקנו לשיפור מצבה של האוכלוסייה הערבית בישראל ולניצחון על הימין".

"הקמת הרשימה המשותפת של חד״ש והמפלגות הערביות היא תוצאה של העלאת אחוז החסימה. אחוז החסימה הגבוה יצר חשש גדול מפני מצב בו חלק מהרשימות הפועלות בקרב האוכלוסייה הערבית לא יעברו, וכתוצאה מכך – מאות אלפי קולות ילכו לאיבוד", אמר ח"כ חנין, בהודעה שפרסם בתום מסיבת העיתונאים בנצרת בה הוכרז על הרשימה המשותפת. "דחיקת המיעוט הערבי החוצה מן הפוליטיקה הפרלמנטארית הייתה מטרה מרכזית של הימין בהעלאת אחוז החסימה, גם כדי לבסס לעצמו רוב מוחלט בכנסת. היחלשות ייצוג האוכלוסייה הערבית בכנסת הייתה פוגעת בכל השמאל ומחלישה את היכולת להחליף את הימין", אמר ח"כ חנין והוסיף, כי "למהלך הזה קדם ויכוח פנימי עמוק בתוך חד״ש. חשוב לדעת: כמו בכל דיון פוליטי אצלנו בתנועה, גם במקרה הזה לא מדובר בוויכוח בין יהודים לבין ערבים, אלא בדיון שיש בו יהודים וערבים המחזיקים בעמדה אחת, ויהודים וערבים המחזיקים בעמדה אחרת. אבל מעבר לכל חילוקי הדעות, היה ברור לכולנו, שאת המערכה נגד גזענות ואפליה – אסור שהאוכלוסייה הערבית תנהל לבדה".

בסיום דבריו, כתב ח"כ חנין: "בחרנו בחד"ש נבחרת מעולה ומבטיחה. קיימת אצלנו הסכמה רחבה על היום שאחרי הבחירות. גם בכנסת הבאה תפעל חד״ש כמסגרת יהודיתערבית המחויבת לערכים סוציאליסטיים, לשוויון אזרחי ולאומי, ולשלום של צדק ועצמאות לשני העמים. האתגר שלפנינו היה ונותר הקמת מחנה דמוקרטי יהודיערבי רחב. רק מחנה כזה יוכל להפוך את הכיוון אליו הולכת הארץ הזו, ולשנות באופן אמיתי את סדרי העדיפויות הקיימים כאן. חייבים לעשות כל מאמץ כדי שבבחירות הבאות יתייצב מחנה רחב כזה בפני הציבור. זה האתגר הגדול שלי ושלנו בקדנציה הבאה. בכך אבחן, בכך ניבחן כולנו".

דברי אימן עודה במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול בנצרת (בערבית, 2.36 דקות):

https://www.youtube.com/watch?v=QEqWIMJ8uSM